Notice: Undefined variable: RC92FBC1E897D12BC703CD7124DAAC02C in /home/ingakarindarn/domains/svedar.com/public_html/stallsnack/Themes/classic/images/english/_vti_cnf/style.css.php(1) : eval()'d code(1) : eval()'d code on line 1
Inridning!!
Sidor: 1   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inridning!!  (läst 80 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sakura
Debattör
junior
**

Antal inlägg: 44

« skrivet: 2010-05-18 14:20 »

Japp som rubriken lyder, jag vill veta lite hur ni gör/gjort med era och hur lång tid, om ni haft schema som ni följt hyfsat osv.

Så detta med inridning, när brukar ni börja hänga/sitta på era?
Och när börjar ni skritta lite lätt på dom och hur utvecklar ni ridningen efter det?

Min tösa blir om 1mån drygt 2år gammal och har lite planer beroende på hur hon växer och ser ut att ev börja hänga/sitta på henne i vinter. Men börja rida vänta tills efter nyår.

Dom hästvänner jag har tycker jag lagt upp det bra, men allt hänger ju oxå på hur hon växer under sommar/hösten men även vintern. Oftast brukar hon stå ganska still då.

Tanken är att köra in henne efter betet, i oktober typ och köra en del. Jag har absolut inte bråttom med henne. Utan jag kommer givetvis hålla koll och ser hon inte redo ut i vinter så avvaktar jag ju.

Så snälla, ni är ju ett gäng... Är jag dum så jag tänker?
Hur gjorde ni {$default_smiley_smiley}

Loggad

*My Sakura Girl*
CarCar
Debattör
junior
**

Antal inlägg: 12

« Svara #1 skrivet: 2010-05-22 16:32 »

Det är precis som du säger väldigt individuellt hur man gör och allt beror på i vilken fas hästen är i. Min nuvarande häst satt jag på de första gångerna sensommaren/hösten då han var två, för att sedan låta honom vila fram tills slutet av februari då jag påbörjade inridningen inför treårstestet som var i maj. Det fungerade jättebra för mig och honom och berodde nog till stor del på att han inte var i någon växtfas. Sedan efter treårstestet fick han åka hem på bete och kom tillbaka till mig först i mitten på december. Då hade han hunnit smälta inridningen, växa till sig lite till och var färdig för att börja "allvaret".

Andra hästar har jag väntat med tills dom blivit tre, andra har jag ridit in ännu senare, allt beror på individen och du känner din häst bäst själv. Men jag har alltid varit väldigt noga med att varva ridningen med mycket arbete från marken, tömkörning, promenader och allmänt mys tillsammans med hästen. Så under själva "inridningsperioden" inför treårstestet "satt" jag på honom max två gånger i veckan men hanterade honom från marken alla de andra dagarna.

Viktigt är att man ser på hästen under tiden hur den utvecklas, man får känna igenom kroppen noga och följa utvecklingen, är hon stark nog för att börja ta vikt på ryggen? Är hon psykiskt färdig för att ha någon på ryggen? Häng på henne, sitt på henne, se reaktionen och fundera över hur du ska ta nästa steg.

Allt handlar om att lyssna till sin häst och det tror jag att du klarar alldeles utmärkt!  {$default_smiley_smiley}
Loggad
Sakura
Debattör
junior
**

« Svara #2 skrivet: 2010-05-22 17:23 »

Tack så mycket för ditt svar, ett väldigt bra sådant med {$default_smiley_smiley}

Som du säger så känner man sin häst bäst själv, men jag blir alltid fundersam och tänker då, gör jag rätt. Kan jag börja med detta nu osv, och sen hör man hur andra säger och gör och då känns allt så fel ibland.

Sakura är ju väldigt mycket hanterad just för att hon tycker om att bli ompysslad och få komma ut, promenad vid hand, tolkning eller tömkörning. Funkar kanon med alla delar.

Hon har alltid lyssnat på mig väldigt bra, känner sig trygg hos mig osv.
Men hon är en bestämd dam som behöver en fast hand. Så fort hon ser att det är en ny människa runt henne osv så kan hon testa den en del.
Men det brukar gå bra, hon är inte dum direkt!

Hon skickades iväg 25 April till sommarbete i Örebro, tillsammans med 1 och 2 åringar som hon kommer gå med tills sista september om gräset håller i sig, annars ställs hösilagebalar ut i hagen.

När jag får hem henne kommer jag börja sakta med promenader sen tömkörning igen, givetvis vila och mycket ompyssling som alltid {$default_smiley_smiley}
Sen kommer vi köra in henne då oxå, vi börja i vintras men sen flytta jag ifrån lösdriften där dom hade vagnar ja fick låna så det blev inge mer.

Man får helt enkelt som du sa, följa hästen och se hur hon är osv. Testa hänga/sitta och se vad hon säger och hur hon reagerar.

Provade nu i början av 2010 att hänga lite snabbt på henne, och hon brydde sig inte för 5öre. Det var bara någon sekund jag provade, då undrar du/ni varför. Var nämligen så att andra hade testat och jag vart själv lite sugen, hon är en tålig och stark häst. Därför tror jag att det inte kommer bli problem sen i vinter osv.

Hon har iaf helsemester nu under sommaren, det ända vi ska på är riksen om vi tar oss dit. Tyvärr blir det ingen träning till riksen så jag får hoppas allt går bra iaf och att hon inte är allt för vild :p
Verkar även skita sig med någon som kan visa henne men jag hoppas jag löser det.

Tack för ditt svar!
Loggad

*My Sakura Girl*
CarCar
Debattör
junior
**

« Svara #3 skrivet: 2010-05-23 10:51 »

Jag tror inte alls att det var fel att du hängde på henne redan nu i början på året. En gång då och då är inget de tar skada av. Och som jag sa så ser du själv om din häst orkar det {$default_smiley_smiley}
Loggad
Sakura
Debattör
junior
**

« Svara #4 skrivet: 2010-05-23 11:21 »

Ja sant, men har inte velat göra det något mer heller. Men hon hade absolut ingenting emot det, hon tycker om när det händer saker runt om och hon älskar att vara i fokus {$default_smiley_smiley}

Under våren, började i april med och växa en massa och sen fälla päls på samma tid, ja då var hon lite grinig när man peta på henne. Men hon njöööt när man stod med ryktsten och tog bort pälsen framme vid bringan och efter halsen.

Vad jag saknar henne, ska till Örebro idag och stanna i ca 2v så jag ska försöka ta mig till henne mer än 1gång iaf, synd att det ska kosta att åka buss och tåg bara. Man ska ha ett körkort, hehe
Loggad

*My Sakura Girl*
CarCar
Debattör
junior
**

« Svara #5 skrivet: 2010-05-23 21:09 »

Det är alltid jobbigt när man inte kan ha hästen i närheten där man bor. Men du får göra det bästa av situationen {$default_smiley_smiley}
Loggad
Sakura
Debattör
junior
**

« Svara #6 skrivet: 2010-05-23 23:14 »

Ja jag vet. Hitta inga andra unghästbeten, var bara detta och hon hitta min annons {$default_smiley_smiley} Skönt nog!

Sen när jag redan flyttat henne så tipsa min kompis om ett unghästbete 2.5mil från mig, lite surt måste jag säga.

Men så är det ibland!
Loggad

*My Sakura Girl*
CarCar
Debattör
junior
**

« Svara #7 skrivet: 2010-05-28 14:27 »

Det är sådant som händer, men ni har hela livet på er tillsammans och det är bara skönt om de får växa upp som hästar utan för mycket inblandning av människor  {$default_smiley_smiley}
Loggad
Sakura
Debattör
junior
**

« Svara #8 skrivet: 2010-05-28 20:34 »

Precis, saken är att betesägaren pysslar om dom dagligen iaf, har på flugmedel osv {$default_smiley_smiley}

Ska imorgon eller söndag äntligen åka dit =D Då blir det massa bilder, precis köpt ny flughuva till henne, hoppas dock den inte är förstor då blir jag irriterad! Hehe

Loggad

*My Sakura Girl*
Sidor: 1   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: